Keempat: Mereka
(para pendukung maulid) berkata, “Allah Subhanahu wa Ta’ala telah
memuliakan sebahagian tempat yang memiliki hubungan dengan para Nabi,
misalnya maqam (tempat berdiri) Ibrahim ‘alaihis salam."
Kerana itulah, Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى
Maksudnya: “Dan jadikanlah sebahagian maqam (tempat berdiri) Ibrahim sebagai tempat solat”. (Al-Baqarah : 125)
Di
dalam ayat ini terdapat motivasi untuk memperhatikan semua perkara
yang berhubungan dengan para Nabi. Maka di antara bentuk pengamalan
ayat ini adalah dengan memperhatikan hari kelahiran Nabi Shallallahu
‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam.
Bantahan:
Sesungguhnya
seluruh ibadah landasannya adalah tauqifiyah (terbatas pada dalil yang
ada) dan ittiba’, bukan berlandaskan pendapat dan perbuatan bid’ah.
Jadi, perkara apapun yang dimuliakan oleh Allah dan Rasul-Nya
Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam berupa waktu ataupun tempat,
maka hanya itu saja yang berhak untuk dimuliakan. Dan perkara apapun
yang tidak dimuliakan oleh Allah dan Rasul-Nya, maka perkara tersebut
tak boleh dimuliakan. Benar Allah Subhanahu wa Ta’ala telah
memerintahkan seluruh hamba-Nya untuk menjadikan maqam Ibrahim [*]
sebagai tempat solat, akan tetapi Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak
pernah memerintahkan mereka untuk menjadikan hari kelahiran Nabi
Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam sebagai hari raya yang
mereka berbuat bid’ah di dalamnya.
[*]
Maqam di sini ertinya tempat seseorang berdiri. Dikatakan sebagai
maqam Ibrahim kerana di tempat inilah Nabi Ibrahim berdiri ketika
membangun (membina) Ka’bah. Kerananya, jangan sampai ada yang salah
faham dan menyangkan maqam Ibrahim adalah kuburannya. Lagipula, para
ulama telah bersepakat bahawa semua kuburan para nabi ‘alaihimush
sholatu was salam tidak ada yang tsabit (kuat) berdasarkan nas mahupun
berita yang autentik (asli). Syaikhul Islam menukilkan dari Imam Malik
bin Anas Rahimahullahu beliau berkata: “Tidak ada seorang nabi pun di
dunia ini yang diketahui kuburnya kecuali kubur Nabi Shallallahu
‘alaihi wasallam.” (Lihat Majmu’ Al-Fatawa 27/444 )
[Rujukan:
Ar-Roddul Qowy karya Syaikh At-Tuwaijiri hal. 83 dan Ar-Roddu ‘ala
Syubuhati man Ajazal Ihtifal bil Maulid, syubhat ketiga)
Kelima: Mereka juga berdalil dengan hadis Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma tentang puasa ‘Asyura`:
أَنََّ
رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدِمَ الْمَدِيْنَةَ
فَوَجَدَ اليَهُوْدَ صِيَمًا يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ فَقَالَ لَهُمْ رَسُوْلُ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا هَذَا الْيَوْمُ الَّذِي
تَصُوْمُوْنَهُ؟َ فَقَالُوْا: هَذَا يَوْمٌ عَظِيْمٌ، أَنْجَى اللهُ فِيْهِ
مُوْسَى وَقَوْمَهُ وغَرَّقَ فِرْعَوْنَ وَقَوْمَهُ فَصَامَهُ مُوْسَى
شُكْرًا فَنَحْنُ نَصُوْمُهُ. فَقَالَ رَسُوْلُ الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: فَنَحْنُ أَحَقُّ وَأَوْلَى بِمُوْسَى مِنْكُمْ. فَصَامَهُ
رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ.
“Nabi
datang (hijrah) ke Madinah dan baginda mendapati orang-orang Yahudi
berpuasa pada hari ‘Asyura`. Lalu baginda pun bertanya, “Apa ini?”,
mereka (orang-orang Yahudi) menjawab, “Ini adalah hari yang baik, hari
dimana Allah menyelamatkan Bani Isra`il dari musuh mereka, maka Nabi
Musa berpuasa padanya”. Baginda bersabda: “Kalau begitu saya lebih
berhak terhadap Musa daripada kamu”. Maka baginda pun berpuasa dan
memerintahkan (manusia) untuk berpuasa”. (HR. Al-Bukhari no. 1900 dan
Muslim no. 1130)
Al-Hafizh
Ibnu Hajar Rahimahullahu sebagaimana yang dinukil oleh As-Suyuthi
dalam Al-Hawy lil Fatawa (Juz 1, halaman 196) berkata setelah beliau
menyebutkan bahawa perayaan maulid tidak pernah dikerjakan oleh tiga generasi pertama ummat ini.
Beliau menyatakan: “Telah nampak bagiku untuk menetapkannya (yakni
perayaan maulid) di atas landasan yang sahih iaitu …” Lalu beliau
menyebutkan hadits Ibnu ‘Abbas di atas.
Kemudian beliau berkata lagi: “Jadi, dari hadis ini diambil faedah tentang perbuatan kesyukuran
kepada Allah atas nikmat yang Allah berikan pada suatu hari tertentu
dengan cara menghasilkan suatu kenikmatan atau menolak suatu bahaya.
Sedang kesyukuran kepada Allah adalah dengan mengamalkan berbagai jenis ibadah, seperti sujud, berpuasa, sedekah, dan membaca Al-Qur`an. Maka, nikmat apakah yang lebih besar daripada nikmat munculnya Nabiyyurrahmah ini Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam pada hari itu. Oleh kerana itu, selayaknya untuk memperhatikan hari itu (yakni hari maulid) agar bersesuaian dengan kisah Musa ‘alaihis salam pada hari ‘Asyuro`”. Selesai berdasarkan maknanya.
Sedang kesyukuran kepada Allah adalah dengan mengamalkan berbagai jenis ibadah, seperti sujud, berpuasa, sedekah, dan membaca Al-Qur`an. Maka, nikmat apakah yang lebih besar daripada nikmat munculnya Nabiyyurrahmah ini Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam pada hari itu. Oleh kerana itu, selayaknya untuk memperhatikan hari itu (yakni hari maulid) agar bersesuaian dengan kisah Musa ‘alaihis salam pada hari ‘Asyuro`”. Selesai berdasarkan maknanya.
Hadis
ini juga dijadikan dalil oleh Muhammad bin ‘Alwy Al-Maliki untuk
membolehkan perayaan maulid dalam kitabnya Haulal Ihtifal bil Maulid
halaman 11-12.
Jawaban:
Sesungguhnya Al-Hafiz Rahimahullahu telah menegaskan di awal ucapannya bahawa asal perayaan maulid adalah bid’ah, tidak pernah dikerjakan oleh para ulama salaf.
Perkataan beliau tentang hal ini akan kami sebutkan pada bab ketiga
belas. (Sila lihat buku Studi Kritis Perayaan Maulid Nabi dalam buku
penulis; rujuk sunniy.wordpress.com - edt).
Pemahaman
Al-Hafiz tentang dibolehkannya maulid yang beliau petik dari hadis di
atas merupakan pemahaman yang salah dan tertolak. Kerana tidak ada seorangpun dari kalangan para ulama salaf yang memahami dari hadis tersebut dibolehkannya perayaan maulid. Lihat kembali pembahasan pada bab pertama dan juga kitab Al-Muwafaqat (3/41-44) karya Asy-Syathibi Rahimahullahu.
Mengkiaskan (menganologikan) bid’ah maulid dengan puasa ‘Asyuro` adalah suatu bentuk takalluf (memaksa-maksa) yang
nyata dan tertolak kerana ibadah landasannya adalah syari’at, bukan
berdasarkan pendapat ataupun anggapan baik. (Yakni kias tersebut
merupakan kias yang batil - edt)
Sesungguhnya puasa ‘Asyura`
adalah perkara yang telah diamalkan oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
‘ala alihi wasallam, bahkan baginda memberi motivasi untuk
mengamalkannya. Berlainan halnya dengan perayaan maulid dan
menjadikannya sebagai hari raya, kerana Nabi Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala
alihi wasallam tidak pernah mengerjakannya dan juga tidak pernah
memotivasi untuk mengerjakannya.
[Rujukan: Al-Bida’ Al-Hauliyah hal. 159-161 dan Ar-Roddu ‘ala Syubhati man Ajazal Ihtifal bil Maulid syubhat kelima]
Keenam: Setelah
menyebutkan perkataan Al-Hafiz di atas, As-Suyuthi kemudian membawakan
dalil yang lain iaitu hadis Anas bin Malik Radhiallahu‘anhu, beliau
berkata:
“Bahawa
sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam melakukan
aqiqah untuk diri baginda sendiri setelah baginda diangkat menjadi
Nabi”. (HR. Al-Baihaqy, 9/300)
Lalu
dia (As-Suyuthi) berkata: “… Padahal telah datang (riwayat) bahawa
datuk baginda ‘Abdul Mutthalib telah melaksanakan aqiqah untuk baginda
pada hari ketujuh kelahiran baginda, sedangkan aqiqah tidaklah diulangi
dua kali. Maka perbuatan tersebut (yakni aqiqah setelah menjadi Nabi)
dibawa kepada (pemahaman) bahawa yang baginda lakukan itu adalah dalam
rangka menampakkan kesyukuran atas penciptaan Allah terhadap diri
baginda sebagai rahmat bagi seluruh alam dan sekaligus (perbuatan
baginda tersebut) sebagai syari’at bagi umatnya sebagaimana baginda
Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam telah berselawat untuk
dirinya sendiri. Oleh kerana itulah, disunnahkan juga bagi kita untuk
menampakkan kesyukuran dengan kelahiran baginda …”
Jawaban:
Hadis
di atas yang menunjukkan bahawa Nabi Shallallahu alaihi wa sallam
melaksanakan aqiqah untuk dirinya sendiri setelah diangkat menjadi nabi
adalah hadis yang lemah dan tidak boleh diguna untuk berhujah,
kerana di dalamnya terdapat seorang perawi lemah yang bernama ‘Abdullah
bin Muharrar Al-Jazary.
Al-Baihaqi
setelah meriwayatkan hadis di atas, beliau berkata, “Abdurrazzaq
berkata: “Tidaklah mereka meninggalkan ‘Abdullah bin Muharrar kecuali
kerana keadaan hadis ini, dan juga (hadis ini) diriwayatkan dari jalan
lain dari Anas dan tidak dipandang sama sekali.”
‘Abdullah
bin Muharrar ini telah dilemahkan oleh sekian banyak ulama dengan
kelemahan yang sangat keras, di antaranya adalah: Imam Ahmad,
Ad-Daraquthny, Ibnu Hibban, Ibnu Ma’in, Imam Al-Bukhari, dan juga
Al-Hafizh Adz-Dzahabi Rahimahumullahu jami’an. (Lihat At-Talkhis
Al-Habir (4/147) dan Mizanul I’tidal pada biografi ‘Abdullah bin
Muharrar ini)
Syaikh
Abu Bakr Al-Jaza`iry Hafizahullah berkata dalam Al-Inshof fima Qila
fil Maulid (halaman 61-62): “Apakah tsabit (sahih) bahawa aqiqah itu
dulunya disyari’atkan bagi ahli jahiliyah (musyrik Quraisy) dan
(apakah) mereka mengamalkannya, sehingga kita boleh mengatakan bahawa
‘Abdul Mutthalib telah melakukan aqiqah terhadap anak lelaki dari
anaknya?! Apakah amalan-amalan ahli jahiliyah diperhitungkan dalam
Islam sehingga kita boleh menyatakan bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
‘ala alihi wasallam melakukan aqiqah untuk dirinya hanya sekadar
sebagai kesyukuran dan bukan dalam rangka menegakkan sunnah aqiqah,
jika dia (datuk baginda) telah mengaqiqahkan baginda?!. Maha Suci
Allah, betapa aneh dan asingnya pendalilan ini.
Apakah jika sahih (benar)
bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam menyembelih
seekor kambing sebagai bentuk kesyukuran akan nikmat penciptaan diri
baginda, apakah hal ini membolehkan untuk menjadikan hari lahir baginda
sebagai hari raya bagi manusia?!”.
[Rujukan: Al-Bida’ Al-Hauliyah halaman 161-164 dan Ar-Roddu ‘ala Syubhati man Ajazal Ihtifal bil Maulid syubhat kelapan]
Ketujuh: Muhammad
‘Alwy Al-Maliki dalam kitabnya Haulal Ihtifal bil Maulid halaman 10
berdalil tentang disyari’atkannya perayaan maulid dengan hadis yang
diriwayatkan oleh Imam Muslim no: 1162 dari hadis Abu Qotadah
Al-Anshory Radhiallahu‘anhu:
وَسُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ اَلِاثْنَيْنِ, قَالَ: ذَاكَ يَوْمٌ وُلِدْتُ فِيهِ, وَبُعِثْتُ فِيهِ, أَوْ أُنْزِلَ عَلَيَّ فِيهِ
Bahawa
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam ditanya tentang puasa
pada hari Isnin, maka baginda menjawab: "Ia adalah hari kelahiranku,
hari itu aku diutus, dan hari itu diturunkan al-Qur’an padaku."
Sisi pendalilan dari hadis ini (menurutnya) adalah bahawa baginda Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam memuliakan dan mengagungkan hari lahir baginda
dengan cara berpuasa pada hari itu. Ini (berpuasa) hampir semakna
dengan perayaan walaupun bentuknya berbeza. Yang jelas makna pemuliaan
itu ada, sama ada dengan berpuasa atau dengan memberi makanan atau
dengan berkumpul-kumpul untuk mengingat dan berselawat kepada baginda
dan lain-lainnya.
Bantahan:
Nabi
Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam tidak berpuasa pada hari
kelahiran baginda, iaitu pada tarikh 12 Rabi’ul Awwal [*] akan tetapi
baginda berpuasa pada hari Isnin yang setiap bulan berulang sebanyak
empat kali. Baginda juga tidak pernah mengkhususkan untuk mengerjakan
amalan-amalan tertentu pada tarikh kelahiran baginda. Maka semua ini
adalah bukti yang menunjukkan bahawa baginda Shallallahu ‘alaihi wa
‘ala alihi wasallam tidaklah menganggap hari kelahiran baginda lebih
afdal daripada yang lainnya. (Lihat Ar-Roddul Qowy halaman 61-62)
[*] Itupun telah kita tegaskan bahawa yang benarnya baginda dilahirkan pada tarikh 8 Rabi’ul Awwal.
Nabi
Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam tidak mengkhususkan
berpuasa hanya pada hari isnin saja, akan tetapi baginda juga berpuasa
pada hari khamis, sebagaimana dalam hadis Abu Hurairah Radhiallahu‘anhu
secara marfu‘:
“Amalan-amalan
diberikan setiap hari Isnin dan khamis, maka saya senang jika amalan
saya diberikan sedang saya dalam keadaan berpuasa”. (HR. At-Tirmidzi
no. 747 dan disahihkan oleh Al-Albani dalam Al-Irwa` no. 949)
Jadi,
berdalilkan dengan puasa hari Isnin untuk membolehkan perayaan Maulid
adalah puncak takalluf (pemaksaan) dan pendapat yang sangat jauh dari
kebenaran. Jika yang diinginkan dari perayaan maulid adalah sebagai
bentuk kesyukuran kepada Allah Ta’ala atas nikmat kelahiran Nabi
Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam, maka suatu perkara yang
masuk akal (dan memang inilah yang ditetapkan oleh syari’at) kalau
pelaksanaan kesyukuran tersebut sesuai dengan pelaksanaan kesyukuran
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wasallam atasnya, yakni dengan
berpuasa. Oleh kerana itu, hendaknya kita berpuasa sebagaimana baginda
berpuasa [*] bukan malah dengan membazirkan wang untuk makanan dan yang
semisalnya. Lihat Al-Inshof fima Qila fil Maulid hal. 64-66 karya Abu
Bakr Al-Jaza`iry.
[*]
Maksudnya berpuasa pada hari Isnin sebagaimana Nabi Shallallahu‘alaihi
wasallam berpuasa hari Isnin. Adapun berpuasa tepat pada tarikh 12
Rabi’ul Awwal (kalaupun ini kita anggap pendapat yang paling benar
tentang hari lahir baginda), maka tidak disyari’atkan kerana tidak ada
dalil yang mengkhususkannya untuk puasa, yang ada hanyalah berpuasa
pada hari Isnin. (ed)
(Rujukan: Al-Bida’ Al-Hauliyah hal. 171-172 dan Ar-Roddu ‘ala Syubhati man Ajazal Ihtifal bil Maulid syubhat keempat)
Continued....
0 comments:
Post a Comment